Sunday, October 26, 2008

Mengenali spesis Ikan Dan Habitatnya ( Bahagian 1 )

Apa kabar anda semua...., semuga sihat-sihat hendaknya. Hari ini orang-orang India yang menganut ugama Hindu merayakan Hari Deepavali..., semuga anda semua bergembira merayakan bersama keluarga tersayang. Diharap Deepavali kali ini memberikan satu harapan baru untuk anda semua.

Sempena cuti 3 hari ini mungkin ramai yang mengambil kesempatan untuk pulang kekampung tidak kurang juga yang pergi bercuti bersama keluarga ke tempat-tempat percutian samaada ke tanah tinggi, pulau-pulau, tasik-tasik ataupun ke chalet-chalet di tepi pantai. Tidak kurang juga yang mengambil kesempatan mengikuti trip-trip memancing ke laut dalam. Sesekali cuti panjang ini tentu seronok dapat juga menghilang tension ditempat kerja. Tentu perancangan awal telah dibuat di kawasan mana untuk pergi memancing, menyediakan peralatan, jenis-jenis umpan yang perlu dibawa, ikan apa yang ditarget untuk dipancing. Walau kemana anda pergi memancing rasanya adalah elok untuk anda mengenali serba sedikit spesis ikan serta habitat kehidupannya. Saya hanya akan menceritakan secara asas sahaja beberapa spesis ikan yang agak popular kepada golongan pemancing-pemancing laut dalam, sungai, tasik atau kolam berbayar.

KELAH ATAU MAHSEER RAJA SUNGAI.
Pengenalan:-
Sungai memainkan peranan yang penting kepada kehiduan manusia dan alam semesta, dimana airnya mengalir dari puncak gunung merentasi hutan rimba, bukit bakau seterusnya mengalir jernih sebelum bertemu dengan air lautan. Disebelah hulu, dikawasan hutan rimba yang berbukit bukau, dimana kawasannya masih belum terusik airnya mengalir sangat jernih hinggakan kita bolih terus meminumnya tanpa perlu dimasak. Dikawasan yang berjeram serta berarus deras ini tinggal sejenis ikan yang amat tangkas berenang dicelah-celah kawasan berbatu sambil mengejar anak-anak ikan . Rupa bentuk badannya yang menarik disamping isi daging yang manis dan lazat dimakan dan menjadi kegilaan pemancing untuk menangkapnya...itulah dia si kelah atau mahseer ikan yang mendapat jolokan raja sungai.

Habitat:-
Kelah atau mahseer merupakan ikan yang menghuni sungai berair sejuk yang hanya dijumpai di Asia dan biasanya suka mendiami bahagian hulu sungai yang besar.dan Ia tidak gemar mendiami kawasan sungai yang tercemar juga air yang keruh dan hangat di kawasan hilir sungai yang berdekatan dengan kawasan pembangunaan. Sebaliknya memilih kawasan air berarus deras, berbatu dan dasarnya berkerikil dan berpasir halus. Biasanya ikan ini sering dijumpai dikawasan sungai tropika Asia seperti Malaysia, Thailand, Indonesia dan di sungai pergunungan Himalaya.

Rupa Bentuk:-
Kelah bolih digolongkan spesis ikan yang bersaiz sederhana dan besar, mempunyai bentuk badan yang pejal dan mampat serta memanjang. Mempunyai sisik yang besar berwarna keemasan, serta mulut dan kepala yang besar. Mempunyai daya juang yang amat tangkas dan bertenaga serta bijak meloloskan diri. Ia bolih membesar melebihi 50 kilogram ke atas dan mendiami sungai-sungai yang besar. Rupa bentuk, ketangkasan, keenakan isi dagingnya, kecantikan sisik kulitnya, kesukaran menjejakinya itulah yang menjadi punca kegilaan pemancing-pemancing air tawar untuk memburu dan memancingnya. Bagi pemancing yang kurang berpengalaman, sering kali tewas dengan ketangkasan ikan kelah melepaskan diri sebaik saja meragut umpan.


















No comments: