Friday, October 17, 2008

Kaitan Pengaruh Alam Dan Ikan ( Samb # 1 )

Ditulisan saya yang lalu kita telah bercerita tentang topik apakah kaitan pengaruh alam seperti pasang surut air, pengaruh bulan Islam dan bulan Cina dan sebagainya. Kali ini kita cuba kupas lebih mendalam apakah relevennya kaitan pengaruh alam dengan dunia memancing.

A. PASANG SURUT.
Tentu anda akan bertanya kenapa kita perlu mengetahui bila berlakunya pasang surut? Ada setengah pemancing menganggap perkara-perkara seperti ini melecehkan walhal dengan kita mempelajari perubaha air pasang surut ia akan dapat membantu anda memperolihi hasil pancingan yang lumayan. Mari kita mempelajari serba sedikit bagaimana berlakunya air pasang surut.

Pasang surut sebenarnya berlaku akibat peredaran bulan mengelilingi bumi ( disamping itu ia juga dipengaruhi sedikit olih matahari ). Tarikan graviti bulanlah yang akan menarik air lautan menjadi pasang. Disebabkan tarikan graviti itulah juga apabila bulan mengambang penuh diantara 15 haribulan pada kelender Islam atau Cina, kita akan dapati air laut akan pasang paling maksimum. Manakala air mati pula berlaku apabila bacaan antara air pasang dan surut tidak jauh bezanya. Ia berlaku lebih kurang selama 10 hari dalam sebulan. Dengan merujuk kepada kelendar Islam ia biasanya berlaku diantara 7 hingga 11 haribulan dan 20 hingga 24 haribulan.

Perubahan air pasang surut dapat mempengaruhi hasil pancing kita disebabkan beberapa faktor, ia memang sukar untuk dihuraikan dan dijelaskan. Sesetengah ikan amat galak terutama ketika berlakunya pasang surut. Keadaan ini hanya berlaku lebih kurang 30 minit air mula pasang atau surut. Biasanya ikan-ikan akan bergerak mengikut arus yang bergerak kedaratan. Ikan-ikan tersebut bergerak memasuki muara-muara sungai untuk mencari makanan. Kadang kala ia bergerak jauh menyusuri sungai tersebut mengejar anak-anak ikan yang berenang. Jika anda telah dapat mempelajari perubahan air pasang surut tersebut, ia lebih memudahkan anda untuk membuat perancangan masa yang sesuai untuk memancing ikan dan mendapatkan tangkapan yang lumayan. Setakat ini dulu topik kita ini, kita akan sambung ditulisan yang akan datang.


No comments: